Időpontok & jelentkezés: Az E9 modul egyetlen alkalommal kerül a Családbarát Szülészet Pályázati Program keretein belül megtartásra:
2020. szeptember 24. Budapest - A képzés a tervezett időpontban sikeresen megvalósult.
A modul vezetője: Dr. Rados Melinda PhD • pszichológus • Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A tárgy képzési célja: A minden szülési környezetben jelenlevő, de nem tudatosuló környezeti elemek és a támogatók személyes attitűdjének a szülés lefolyásában játszott lehetséges hatásainak ismerete.
A képzés főbb tartalmi, tematikai egységei
- A fizikai környezet és a természetes oxitocin kapcsolata: félelmi kaszkád (Fear Cascade), ambiens stresszorok
- A kórházi környezetek elemzése stresszkeltőség szempontjából – dolgozókra ill. szülő nőkre, kísérőikre gyakorolt hatásai környezetpszichológiai szempontok alapján
- Különböző környezetek sugallta kötelező és választható viselkedési módok
- Személyek közti térközszabályozás, privát szféra tisztelete
- A hivatásos segítők (személyi környezet) hozzáállása/ támogatása és a természetes oxitocin kapcsolata
- A szüléskísérők illetve az anya-apa kompetenciáinak és azok határainak közös megbeszélése egyes esetek példáján keresztül
- A segítői támogatásmódok fajtáinak bemutatása példák segítségével, kutatások tanulsága és támogató viselkedésmódok gyakorlása
Tanulási eredmények, kompetenciák
tudás:
- a fizikai környezet rejtett hatásainak tudatosítása, környezeti stressz fogalma
- a szüléskísérői támogatás leginkább segítő formáinak megismerése
attitűd:
- a környezet hatásainak passzív elfogadásán túlmenően – a szüléskísérők is aktívan alakíthatják a környezet egyes elemeit, hogy a vajúdás, szülés során biztonságérzetet nyújthasson a nő számára
- a szülési helyzetben a nő kontrollérzetének elősegítése
képesség, készség:
- a környezeti stressz tudatos kivédése, támogató fizikai környezet kialakítása
- a nő számára leginkább segítő viselkedésformák elmélyítése, gyakorlása
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek: előadás, esetelemzés képek ill. videók segítségével egyénileg / csoportokban, helyzetgyakorlat
Követelmények: jelenlét a képzés teljes ideje alatt; aktív részvétel; környezetek és viselkedések elemzése egyéni és csoportos formában
Az értékelés módja: megfelelt / nem felet meg
Tankönyv: Varga, K. Andrek, A., Molnár, J. (2019): A szülés és születés minősége a perinatális tudományok megközelítésében. Medicina, Budapest
Ajánlott irodalom: Dúll, A. Varga, K. (szerk.) (2015): Rábeszélőtér: A szuggesztív kommunikáció környezetpszichológiája. L’ Harmattan, Budapest